Přečtěte si zajímavé články ze světa nabídek práce
Praktické rady a tipy | Autor: Veronika Jelínková
Čeká vás v následujících dnech pracovní pohovor? Přemýšlíte, jak se na něj připravit, čeho se vyvarovat a na co nezapomenout? Přesně to se v tomto článku dozvíte. A na úvod řekneme, že se vám určitě nevyplatí podceňovat sílu prvního dojmu. Pouze 7 vteřin stačí na to, aby si personalista u pohovoru řekl: Ten nebo ta se mi líbí - nebo naopak nelíbí se mi. Představujeme vám 12 důležitých bodů, kterými se řídit, abyste výrazně zvýšili vaše šance na úspěch.
Před dnem D, kdy vás čeká pracovní pohovor, si určitě doporučujeme dopřát si vydatného spánku. Ráno se budete cítit odpočatě, což bude znatelné nejen na vaší tváři, ale ovlivní to i dojem, kterým budete působit na druhé.
Domácí přípravu před pohovorem nenechávejte na poslední chvíli. Udělejte si čas na vaše běžné ranní rituály, abyste nemuseli nic vynechat nebo uspěchat. Věřte, že splnění všech rituálů, na které jste zvyklí, vám dodá u pohovoru sebevědomí.
Ne nadarmo se traduje - šaty dělají člověka. Oděv nás reprezentuje a je jedním ze způsobů, jak neverbálně dáváme ostatním najevo, kdo vlastně jsme. Proto je velmi důležité, abyste se na pohovor oblékli tak, jak je vám příjemné.
Mějte přitom ale na paměti i to, že pracovní pohovor je formální záležitost, která má svá pravidla. Zvolte takový oděv, který bude adekvátní k typu práce, o kterou se ucházíte. Jinak se na pohovor obleče obchodní zástupce a jinak operátor do výroby. Pro každého ale platít totéž - vyberte slušný a reprezentativní oděv, ve kterém se budete cítit pohodlně a sebejistě.
Už jste někdy byli v situaci, kdy se vás na pracovním pohovoru ptali, co víte o jejich společnosti a vy jste museli vařit z vody? Tak to nemohlo dopadnout moc dobře...
Na personalisty u pohovoru zapůsobíte, když jim dokážete, že o jejich firmě máte povědomí. Co to pro vás znamená? Že si musíte potřebné informace zjistit předem. Přečíst si o fungování firmy, jejím vedení, o produktech nebo službách, které nabízí. Zkrátka si udělat ucelený obrázek o společnosti, do které se hlásíte.
Nepříjemná a nečekaná překvapení na cestě do práce nás někdy mohou potkat každého. Každodenní ranní špička mezi ně však nepatří. Školáckými omluvami typu "ujel mi autobus" nebo "byla šílená kolona" v zaměstnání už nikoho nenakrmíte. Zvlášť ne u pracovního pohovoru, o kterém víte předem. Zapomeňte na výmluvy jako "musel jsem vyprošťovat kočku z pračky" a raději si tu časovou rezervu v den D skutečně udělejte. Ať dorazíte na pohovor do společnosti zavčas a máte i pár minut na to se příjemně naladit.
Jednou z nejdůležitějších věcí v životě je být si vědom svých schopností, možností, rezerv i prostoru pro zlepšení. Nikoho asi nepřekvapí, že zdravé sebevědomí si v sobě nevybudujeme přes noc. Je to cesta na dlouhou trať, ale zaručeně stojí za to.
Pro začátek bohatě postačí, když začněte svůj den se špetkou optimismu. Budete věřit ve svou vůli a snahu, a když vám dnes někdo složí kompliment, rádi jej přijmete. A přesně s takovým nastavením mysli dorazte i na pracovní pohovor. Nezapomínejte, že zdravé sebevědomí je nejlepší módní doplněk!
Sebedůvěru, stejně jako sebevědomí, si budujeme celý život. Je nutné ji posilovat a být sám k sobě laskavý. Nevyčítat si minulé chyby a selhání, ponaučit se a jít se vztyčenou hlavou dál. Věřte v sebe, když se chystáte na pohovor do nové práce. Vy to zvládnete!
Ke konci pracovního pohovoru se většinou personalisté ptají: "Máte na nás vy nějaké dotazy?" Neděste se a raději si předem přichystejte pár dotazů, které vás zajímají. Může to být třeba... Jak probíhá zaškolení nováčků? S jakým týmem lidí budu pracovat? Nabízíte možnost profesního vzdělání? Jakých výsledků bych měl/a dosáhnout během zkušební doby? ... a mnoho dalších.
Ukažte pomocí těchto otázek váš osobní zájem o danou pozici. A vždy se zamýšlejte nad tím, jaký dojem vaše otázky vzbudí.
Neshodám na pracovišti se občas nevyhne nikdo. V horším případě to může končit přerušením spolupráce a odchodem z firmy. Když ale budete u pohovoru k novému zaměstnání hanit to staré, nebo dokonce pomlouvat svého bývalého šéfa, nebude to vrhat dobré světlo na vás samotné. Někdy se vyplatí spolknout pár nehezkých slov a raději to brát s nadhledem. Uděláte na personalistu dojem a dokážete sami sobě, že jste nad věcí. Můžete například říci, že se vaše názory a názory bývalého zaměstnavatele rozcházely.
Nezdráhejte se dát personalistům najevo, že právě Vy jste pro danou pozici ta ideální volba. Sdílejte s nimi vaše potřehy, naslouchejte a aktivně reagujte na jejich otázky. S nadsázkou řečeno - prostě prodejte, co můžete!
Jak využít další možnosti udělat na personalistu dobrý dojem? Například si s sebou na pohovor vzít kromě životopisu i zápisník a tužku. Můžete si tak během pohovoru dělat poznámky ke všemu důležitému, co vás zaujme nebo to nechcete zapomenout.
Nesnažte se přetvařovat, ani si vymýšlet pohádky. Odpovídejte upřímně, přirozeně a snažte se působit uvolněně. Lehko se to řekne, někdy hůře udělá - proto si klidně i vaši řeč těla zkuste před zrcadlem. Důležité je, abyste se u pohovoru cítili nenuceně.
Je samozřejmé, že vás u pohovoru zajímá přednostně, jakou mzdu vám ve firmě nabídnou. S debatou o ní ale vyčkejte, až s ní začne sám personalista. Poté se nebojte o vašich představách mluvit otevřeně. Pokud byste si nebyli jisti, jakou mzdu očekávat, podívejte se ještě před pohovorem, jak se mzdy na vaší pozici v regionu pohybují. A nezapomínejte - o mzdách se vždy mluví v hrubém.